אנימציה וקטורית מול מבוססת תמונה

עוד הבדל חשוב מאד בעולם האנימציה, הוא בין אנימציה וקטורית לבין אנימציה מבוססת תמונה. השוני בין שני התחומים האלו נעוץ בחומר הגלם שאותו מניעה האנימציה. כלומר באובייקטים או בשמם המקצועי ליירים [ layer ], תמונות חסרות התנועה שאותם מניעים. בעולם המחשבים יש שני דרכים לשמור ולהציג תמונה. הדרך הוקטורית [ וקטור הוא מונח פיסיקלי שפירושו משתנה המכיל כיוון וגודל מספרי ] מבוססת על הרעיון שאפשר להציג תמונה על ידי העברת מתכון הכנה ואז הכנתו. דמיינו לעצמכם שאתם צריכים להכין עוגה. איך תכינו אותה ? הרי אין לכם מושג. אם תטלפנו לדודה היא תיתן לכם מתכון מפורט על עוגה שפשוט אפילו אתם לא תצליחו לקלקל. אבל המתכון, מפורט ככל שיהיה איננו העוגה עצמה. עכשיו אתם צריכים להוציא מהכוח אל הפועל את המתכון, לממש אותו בעולם האמיתי וליצור עוגה במקום דף הניר עליו שרבטתם את ההוראות והנזיפות שלה. אותו דבר קורה במחשב כשמדובר על תמונה וקטורית. הקובץ שמכיל את התמונה הוקטורית, לא מכיל בעצם אותה, אלא קובץ הוראות שבעזרתם יכול המחשב לשחזר את התמונה הנחוצה. אם לדוגמא מדובר באיור פשוט של שמש, אז קובץ ההוראות יתאר את העקמומיות והאורך והעובי של קו המתאר של העיגול, ואת הקווים הקצרים שיוצאים ממנו ומיקומם המדויק, ואת הצבע של השמש. כל התיאור המתמטי הזה יתאר בסופו של דבר את השמש המצוירת.

כלומר אנימציה וקטורית היא אנימציה שמניעה תמונות השמורות באופן וקטורי.

אנימציה מבוססת תמונה לעומת זאת מניעה את התמונות עצמן. הקובץ מבוסס התמונה מכיל את התמונה עצמה. אם נחזור לדוגמא של הדודה בטלפון שמוסרת מתכון של עוגה, במקרה שלנו האופה הלא מנוסה מתייאש, נוסע אל הדודה ומקבל עוגה ואותה הוא שומר במקרר שלו. שימו לב, אי אפשר לשמור תמונה בזיכרון מחשב. הרי המחשב יכול לזכור רק שורה של הספרות אחד ואפס. אז מה עושים ? כל תמונה מורכבת מנקודות זעירות באחד משלושת צבעי היסוד. הנקודות האלו נקראות פיקסלים. זה נכון לגבי תמונות במחשב, בטלוויזיה או אפילו בדפוס. זוהי רק העין שלנו שמחברת את רצץ הנקודות בצבעים שונים ומבינה אותם כתמונה רציפה . את הצבע של כל נקודה אפשר לשמור כמידע מספרי בתוך זיכרון המחשב. הצגה של כל הנקודות האלו אחת ליד השנייה תציג תמונה. כלומר אנימציה מבוססת תמונה היא אנימציה שמניעה תמונות השמורות כפיקסלים [ נקודות זעירות עם צבע מוגדר ]

ההבדל בין שתי הגישות הוא ענק למרות שעל פני השטח הוא נראה זניח. הדפים הבאים יעסקו בהם בין השאר אבל קודם כל נטפל בתוכנות שמייצרות את חומרי הגלם של האנימציה. תוכנות העיצוב.

© כל הזכויות שמורות לאיילת שרון