אנימציה 2D מול 3D

קודם נבהיר את המושגים. אנימציה 2D פירושה אנימציה בשני מימדים. אנימציה 3D פירושה אנימציה בשלושה. ולמי שלא זוכר את שיעורי הפיסיקה [ אנימטורים באופן מסורתי שונאים פיסיקה כי זה מתנגש עם חוקי עולם הפיסיקה של האנימציה ] שני מימדים הוא מרחב בעל רוחב ואורך, ושלושה מימדים הוא מרחב שבו יש רוחב אורך, אבל גם עומק. אבל המושגים האלה מבלבלים, הרי תגידו, כל אנימציה היא דו ממדית. הרי אנחנו צופים בה על מסך שבו הכול הוא דו מימדי. נכון. כל האנימציה היא דו ממדית, אבל באנימציה תלת ממדית יש אשליה של עומק.

כל האנימציה הקלאסית היא דו ממדית, וכמוה גם רוב האנימציה המסחרית – העיצוב בתנועה. אפילו ענף אנימציה כמו אנימציית cut out הוא בדו מימד. אבל ענף כמו ה stop motion animation הוא תלת מימדי כי הרי אנו מצלמים את עולמנו ולכן התמונה היא תלת ממדית.

אבל האמת היא שכשמדברים על אנימציה תלת ממדית או 3D מתכוונים באופן כמעט בלעדי לענף אנימציה רחב מאד שבעזרת תוכנות מיוחדות יוצר אשליה של עומק בתמונה. השימושים של סוג מיוחד זה של אנימציה הם רבים מאד. הרבה מעבר לשימושים המסורתיים של אנימציה, טלוויזיה, וידאו, מסכי מחשב ואינטרנט. באנימצית 3D משתמשים כדי לתכנן מטוסים, מכוניות, או אפילו גני נוי. כל מה שקיים בעולם המוחשי [ ולכן הוא בעל מימד עומק ] כדאי לתכנן בעזרת כלים תלת ממדיים. שום דבר לא יכול להסביר לך איך ייראה הבית שאתה מעוניין לבנות כמו תעופה תלת ממדית בתוך חדרי הבית. השרטוטים על נייר פשוט לא מעבירים את המידע בצורה מוחשית מספיק. בעבר לפני שהיו מייצרים מכונית חדשה היו יוצרים דגם קל קר בגודל אמיתי שלה ומנסים להתרשם מהבעיות האפשריות בעיצוב. היום מכניסים כל פרט לתוך דגם מכונית תלת ממדית במחשב ואז אפשר לראות את כל המכונית מבחוץ ומבפנים בכל זווית שעולה בדעתכם. אכן כלי תכנון רב ערך. אבל השימושים באנימציה תלת ממדית לא מסתיימים כאן, בעצם זהו ענף אנימציה משגשג במיוחד שמייצר סרטים. קחו למשל את הסרטים שוברי הקופות, toy story toy או bugs. כולם, מתחילתם ועד סופם נוצרו בתוך זיכרון המחשב ומשתמשים באנימציה תלת ממדית. הדבר היחיד שהוא לא סינטטי שם הוא קולות הגיבורים. אנימצית 3D, גם משתלבת בתוך אנימציה רגילה. קחו למשל את הפתיח של התוכנית הותיקה, מבט לחדשות בערוץ הראשון. יש שם מעין מעגלים נעים שנראים כמו פסל קינטי בסגנון שהיה אופנתי בשנות השבעים. זה נוצר בעזרת תוכנות של תלת מימד. מאחורי המעגלים הנעים יש רקע דו מימדי. כך שאנימצית תלת מימד יכולה גם להשתלב בתוך אנימציה דו ממדית כאחד מהאובייקטים שעושים את העיצוב.

התוכנות המובילות בשוק לתלת מימד היא תוכנת ה max 3D הותיקה שמציעה כלי בעל כוח עצום אבל ממשק משתמש שפונה אל אנשים עם נטייה להנדסה.

וכמובן גם תוכנת ה MAYA המוצלחת לא פחות. שחקנית חדשה יותר בשוק עם ממשק משתמש שמוטה לכיוון אנימטורים ואמנים. תוכנה שעושה את יצירת האנימציה קלה יותר ואינטואיטיבית.

© כל הזכויות שמורות לאיילת שרון