עיצוב בתנועה – אנימציה מסחרית

יש מי שיגידו שעיצוב בתנועה, או בשמה הנפוץ בענף, אנימציה מסחרית, התחילה ממש רק אחרי שהופיע המחשב בעולם הגרפיקה. ואם נדמה לכם שאני מדבר על היסטוריה עתיקה, אתם טועים. בישראל התחיל הענף הזה רק בסוף שנות השמונים. כלומר, כל העניין הוא חדש ממש. בשנים הראשונות היה מדובר במחשבים איטיים ומוגבלים כל כך עד שרוב האנשים בענף לא חזו עתיד ורוד למכונות החישוב. הם טעו. היום עיצוב בתנועה הוא ענף ענק שהולך ומתפתח. יש בעולמנו יותר ויותר טלוויזיה, אינטרנט, וידאו ועוד... וכולם פיות רעבים שרוצים עוד ועוד אנימציה.

אבל מהו בעצם עיצוב בתנועה אנימציה מסחרית ? ובכן כמו שאתם בטח זוכרים, אנימציה קלאסית היא אנימציה שבה האנימטור מכין הרבה מאד תמונות סטיל [ תמונות סטטיות ] ואז הקרנתם במהירות יוצרת על גבי המסך את אשליית התנועה. עיצוב בתנועה הוא שונה כי שם הדברים זזים על באמת. המחשב מזיז אותם. עיצוב בתנועה הוא כמו שמו, אובייקטים של צבע וצורה שיצאו מידיו של מעצב, שמקבלים תנועה על ידי האנימטור.

עיצוב בתנועה הוא סוג אנימציה שבו אנחנו מניעים אובייקטים על מסך על ידי הגדרת משתנים למחשב. נשמע מסובך אבל זה לא. אולי לא כל כך. כדי להניע אובייקט על המסך, לדוגמא צורה של שמש, צריך רק לתת למחשב שורה של נתונים והוא מניע אותו לבד. ואיזה נתונים צריך לתת ? את המיקום ההתחלתי והזמן היחסי בתוך האנימציה שבו האירוע מתחיל , ואת המיקום הסופי ואת הזמן היחסי שתוך האנימציה שבו הוא מסתיים. זהו. את שאר העבודה, כלומר את חישוב נקודות הביניים שבין שתי הנקודות האלו עושה המחשב. עוד נדון ארוכות על הנושא בהמשך. ועכשיו כמה מילים על כמה שעיצוב בתנועה נפוץ בנוף המדיה שלנו. ובכן, הוא נפוץ מאד. אם באמת מסתכלים היטב אז כל קטע וידאו שמשלב תמונה עם טקסט, נעשה על ידי אנימטור מסחרי. כל תמונה שבה יש כמה תמונות וידאו שלא נשארות סטטיות על המסך, הוכנו על ידי אנימטור. כמעט כל הפתיחים לתוכניות, נחשו מה, הוכנו על ידי אנימטור. הצופים לא מודעים לעובדה הזו אבל כמעט כל מה שמופיע על מרקע והוא לא תמונת וידאו פשוטה, עבר דרך ידיו של אנימטור. לפעמים אפילו תמונת וידאו פשוטה, למשל קריין מדבר ליד שולחן, עברה מניפולציה סודית אצל אנימטור. לפעמים הצבעים שקלטה המצלמה היו לא נכונים, או שהיתה תקלה טכנית, או תאורה לא טובה, אלף ואחד סיבות להוציא את האנימטור ממאורתו ולשלוח אותו לתקן. הכלים העומדים לרשותו הם חזקים כל כך עד שלרוב הוא יכול לתקן סתם טעויות שאין דרך קלה יותר לתקן.

לפעמים אנימטור משנה סרט וידאו לא כתיקון טעויות אלא כדרך לחסוך כסף להפקה בפועל. כמו למשל שתילת רקעים מאחורי הגיבורים המצולמים בוידיאו. או שינוי רקע. חלק עצום מהסרטים רבי התקציב שמופקים בהוליווד עובר טיפול כבד של אנימטורים. פשוט בגלל שיש הרבה פעלולים והתרחשויות שקל יותר ליצור בזיכרון המחשב מאשר לבצע ממש במציאות. צופה הסרט, אם הוא לא איש מקצוע ממומחה בתחום, לא יכול להבדיל אם מדובר מהתרחשות אמיתית או באנימציה.

רוב המדריך עוסק בעצם בתחום של עיצוב בתנועה וזה בגלל שזה ענף שמתפתח במהירות והוא גם מדרגת כניסה מעולה למי שרוצה בעצם לעסוק באנימציה קלאסית.

© כל הזכויות שמורות לאיילת שרון