עיצוב בתנועה – השתלבות האנימציה בתהליך הפקת פרומו. [ קדימון ]


פרומו [ בשפת ענף בפוסט פרודקשיון הישראלי ] או בעברית, קדימון, הוא סרטון קצר בין תוכניות טלוויזיה שתפקידו הוא לקדם את אחוזי הצפייה של תוכניות אחרות. מעין בקרוב להגברת התיאבון.
הסיבה שבחרתי להציג הפקת פרומו לתיאור רצף העבודה שבו משתלב עיצוב בתנועה היא שחלק גדול העבודה בעיצוב בתנועה בישראל הוא בתחום הזה.
המשתתפים העיקריים בדרמה הקטנה שלנו הם :
מפיק – המפיק אחראי על הניהול בפועל של ההפקה. הוא חייב לוודא שכל התהליכים אכן יקרו. לתאם משמרות, לדאוג שהדד ליין ישמר, והתקציב לא ייפרץ.
במאי – הבמאי הוא מעין מפקח עבודה אמנותי. עקרונית הוא אמור להיות בעל החזון על איך הפרומו צריך להיראות וכל מי שעובד עבורו צריך להוציא את הפרומו שהוא שרטט בדמיונו למציאות. בפועל זה לא קורה כך. לשאר המשתתפים יש את רוב הכוח היצירתי. הבמאי אחראי מול מעסיקיו על הצד האמנותי של היצירה המושלמת. היא צריכה לשרת את המטרות וגם להיראות לפי הקווים המנחים של הערוץ. כל זה בתחום אחריותו של הבמאי. כל שאר בעלי התפקידים עובדים עבורו ועונים על דרישותיו.
מעצב – תפקידו ליצור את התמונות שיכילו את הטקסט הדרוש וגם עיצוב אמנותי שידגיש אותם. הוא מייצר את חומרי הגלם אותם יניע האנימטור.
עורך – חלק גדול מפרומו מורכב מקטעים מתוך התוכנית שאותה רוצים לקדם. פשוט פיסות של וידאו שצריך לסדר באופן שיזמין ויעניין את הצופים וכך אולי ימשוך אותם לצפות בתוכנית. העורך גוזר חלקים מהוידיאו המקורי ומסדר אותם בפורמט קצר וקצבי.
אנימטור – סוף סוף מגיע שלב העיצוב בתנועה. האנימטור לוקח את התוצרים של המעצב והעורך ומאחד את שניהם ומאחה אותם ליצירה אחת. כל מה שנוצר עד עתה הוא חומר גלם עבורו לקראת יצירת הפרומו. את העיצוב הוא מציב במקומו, מניע אותו, מכניס או מוציא, מעוות ומשנה לפי צורכי הפרומו. אפילו את החומר שמגיע מהעריכה הוא משנה. אפשר לשים עליו אפקטים, לשנות צבעים, לשנות מיקום, לצרוב, לשנות שקיפות ועוד. האנימטור קובע בעצם איך יראה המוצר הסופי והוא היד האחרונה המשנה את הפרומו. סאונד מן – שלב אחרון הוא התאמה של פס קול לפרומו. והנה הוא מוכן לשידור.

© כל הזכויות שמורות לאיילת שרון